![](https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=375&q=75&w=750&s=cb28a10cf92c0508a7af38701005038a 750w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=475&q=75&w=950&s=1388883f462497e194d633d9b512ad9a 950w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=575&q=75&w=1150&s=1b1015176556005466fa83aa91de8261 1150w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=675&q=75&w=1350&s=b4eb51c1a80cdf0114eb30ca3811b6ab 1350w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=775&q=75&w=1550&s=294a5f10578c64699baa297e74075b53 1550w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=875&q=75&w=1750&s=a4fa7377a59f8cb16151c9bdf86204fc 1750w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=975&q=75&w=1950&s=eed01a71589db14dc5718b78b5d260a9 1950w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1075&q=75&w=2150&s=1206cdc6adca0803005b04c01182395f 2150w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4773.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1125&q=75&w=2250&s=1109a0371f2fcd097682467b0d0d1337 2250w)
Lillestrøms viktigste beslutning
Utviklingen av Kjeller flyplass er den viktigste politiske beslutningen på hundre år for Lillestrøm, mener Tore Olsen Pran.
Denne teksten ble opprinnelig publisert som et innlegg på Tore Olsen Prans private Facebook-side, og deles her uendret med tillatelse. Pran bor selv på Kjeller, var sentral i etableringen av Kunnskapsbyen Lillestrøm i 1999 – og har lang erfaring med byutvikling, eiendom og næringspolitikk. Olsen Pran har lang erfaring fra lederjobber i privat og offentlig sektor. Han er i dag bydelsdirektør for bydel Gamle Oslo. Facebookinnlegget er utrykk for hans private og lokale engasjement og er ikke knyttet til hans lederjobb.
Politikerne i Lillestrøm kommune skal i det nærmeste fatte en beslutning om bruken av Kjeller flyplass. Flyplassen på Kjeller har tjent vårt lokalsamfunn godt i mer enn 100 år, men valget som nå skal gjøres skal sikre samfunnet god og bærekraftig utvikling de neste 100 årene.
Hva vil tjene oss best? Fortsatt flyplass, med begrenset byutvikling, eller full byutvikling på egne premisser? Hva vil de kommende generasjoner ha mest nytte av og hva vil byen Lillestrøm ha behov for?
Norge vil år 2100 ha ca. 6,5 millioner innbyggere. Urbaniseringen vil fortsette og det sentrale Østlandet vil få den største delen av denne veksten. Lillestrøm by er utpekt som knutepunkt for byveksten på det sentrale Østlandet og innbyggertallet vil trolig mangedoble seg de kommende 100 årene. Miljømessig vil en videre utvikling i vårt område være svært bærekraftig. Storsamfunnet har allerede gjennomført enorme investeringer innenfor jernbane, veier og flyplass i vårt nærområde. Nærheten til hovedstaden og hovedflyplassen er unik.
![](https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=394&q=75&sat=0&w=700&s=88f6697b60e70ad4a7b319c4d1d3c261 700w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=506&q=75&sat=0&w=900&s=9d93ea30bd8af22b5a3b0a2d62530fd9 900w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=619&q=75&sat=0&w=1100&s=9271e86596ee719bd61530d9214c9fff 1100w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=731&q=75&sat=0&w=1300&s=f095eef65aa46436f2cd9a803aa54144 1300w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=844&q=75&sat=0&w=1500&s=7cf8d9870b96241df0c409482d7fea74 1500w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=956&q=75&sat=0&w=1700&s=f248b89e1457196f082019c552e70d42 1700w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1069&q=75&sat=0&w=1900&s=31921d7d95911515d59bb89ca7619ced 1900w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1181&q=75&sat=0&w=2100&s=c1e619a308b927a2c0cc91da12caf714 2100w, https://nye-kjeller.imgix.net/kjeller-2021-10-12-73676.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1294&q=75&sat=0&w=2300&s=ff797cead0a37225fd36b6bc984ca87c 2300w)
Tore Olsen PranKjeller-området representerer en historisk anledning til å skape et fremtidsrettet og bærekraftig vekstområde som både kan gi arbeidsplasser og gode bomiljøer.
Kjeller-området representerer en historisk anledning til å skape et fremtidsrettet og bærekraftig vekstområde som både kan gi arbeidsplasser og gode bomiljøer. Områdets plassering tett inn til bykjernen er unik, selv i en internasjonal sammenheng.
Romeriksregionen har et stort behov for kunnskapsintensive og godt betalte arbeidsplasser. Kommunene trenger skatteinntekter for å sikre velferdstjenestene til befolkningen. Lillestrøm som bysenter, og vertskap for teknologimiljøene på Kjeller, er det største fortrinnet vi har på Romerike for å kunne konkurrere både om bedrifter og høyt utdannet arbeidskraft.
Ikke mulig å kombinere flyplass og byutvikling
Det vil ikke være mulig å kombinere en operativ flyplass, selv med veteranfly, med en etablering av en levende ny bydel og moderne byutvikling. Beslag på areal, risiko ved uhell, støy og miljøutfordringene vil bli for store. Fortsatt flyplass på Kjeller, uavhengig av størrelse, vil være definerende for utviklingen av området.
Fortsatt flyplass, med redusert byveksmulighet, vil også skape økt press på andre områder i Lillestrøm. Hagebyen, både på Volla og Vigernes, må trolig ta en større del av veksten med ytterligere fortetting og høyhus. Etter mitt syn må premissene for en fremtidig bruk av Kjellerområdet defineres av hva som er best for byutviklingen og hvordan understøtte sentrumsutviklingen i Lillestrøm.
Tilrettelegging av moderne arbeidsplasser, vitalisering av teknologimiljøet på Kjeller og sammenhengende byutvikling mellom Lillestrøm sentrum og Kjeller må være førende. Viktighet av fortsatt flyplass på Kjeller taper dessverre i en slik sammenheng.
Kjeller har en stolt historie som det er viktig å ta vare på. Det er mulig uten en operativ flyplass. Gjennom kreativ arkitektonisk utforming, bruk av ulike kulturelle uttrykk og modere teknologi vil historien kunne ivaretas på en god måte. Veteranfly i luften i ny og ne er ikke viktig nok.
![](https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=394&q=75&sat=0&w=700&s=11c5b116e4467de7d6778e9249149e64 700w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=506&q=75&sat=0&w=900&s=73df231569e20803b65885d4d415b5ab 900w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=619&q=75&sat=0&w=1100&s=37c72e7038a3835ed4bb2d81d140eade 1100w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=731&q=75&sat=0&w=1300&s=7e7a8671a2f9001d6832bd6c062f8042 1300w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=844&q=75&sat=0&w=1500&s=0413fff4e88e0c4e8bd7f48d9de2a729 1500w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=956&q=75&sat=0&w=1700&s=7df6654184ef63834ad3e577757bce20 1700w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1069&q=75&sat=0&w=1900&s=1670809e381ad072f593f7438506875b 1900w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1181&q=75&sat=0&w=2100&s=264aa8e53f7d34a232e0c2af3b8f31f8 2100w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran2-7X6A4809.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1294&q=75&sat=0&w=2300&s=6939184e7b312c30ddd3f9c1adb9b363 2300w)
Tore Olsen PranDersom politikerne sier ja til å bevare flyplassen må de være klar over hva de sier nei til. På vegne av flere generasjoner sier de nei til å skape vekst og milliardinntekter som skal finansiere fremtidige kommunale tjenester.
Dersom politikerne sier ja til å bevare flyplassen må de være klar over hva de sier nei til. På vegne av flere generasjoner sier de nei til å skape vekst og milliardinntekter som skal finansiere fremtidige kommunale tjenester. Lillestrøm kommune sliter i dag med en krevende økonomi og har betydelig utfordringer i konkurransen med Oslo og andre nærliggende kommuner i å tiltrekke seg kompetanse og nytt næringsliv.
Kjeller-området med dets historie, unike plassering og nærhet til verdensledende forskningsinstitusjoner representerer kanskje det sterkeste fortrinnet kommunen har for å skape vekst.
![](https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=350&q=75&sat=0&w=700&s=92c1c63d7e3c22ea2a45e9e947ead230 700w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=450&q=75&sat=0&w=900&s=fcbe8f26087a0ac3f28f2ba4250ca1f7 900w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=550&q=75&sat=0&w=1100&s=84b4b4e5207a4695288027bc9de649a1 1100w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=650&q=75&sat=0&w=1300&s=8413bc45e3ce7d546a2c487b0ef19ef3 1300w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=750&q=75&sat=0&w=1500&s=119eb1fb118cae2f292247c51a659565 1500w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=850&q=75&sat=0&w=1700&s=a8f6db07ca7822551176926097f896e2 1700w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=950&q=75&sat=0&w=1900&s=8afaabd385bf3575fb11c0f9c6b99b25 1900w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1050&q=75&sat=0&w=2100&s=31271fe0374019b301f6e90089a41f53 2100w, https://nye-kjeller.imgix.net/00-tore-olsen-pran-7X6A4867.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1150&q=75&sat=0&w=2300&s=f5cfa531af15f5fc57fc426ee90672dd 2300w)
En ny bydel som setter Lillestrøm på kartet
En ny moderne bydel basert på fornybare og bærekraftige løsninger kan bli en magnet for unge og gamle, etablerte og nye bedrifter, mennesker som ønsker å bidra til å skape et fremtidsrettet felleskap.
En byutvikling på Kjeller kan skape interesse både nasjonalt og internasjonalt. Det vil stimulere investeringer, kreativitet og sette Lillestrøm på kartet som et attraktivt sted å være. Vi snakker om boliger for mange tusen nye innbyggere, nye bedrifter og nye kulturelle tilbud. Kjeller har vært kjent for teknologi og nyskapning.
Den fortellingen kan fortsette med et kapittel om den mest moderne og miljøvennlige byutviklingen i verden. Norge trenger å vise verden hvordan vi kan drive bærekraftig og miljøvennlig byutvikling. Hva kan vi som nasjon vise frem av moderne miljøteknologi, effektive energisystemer og nye transportløsninger? Vi hadde verdensutstillingen i Oslo i 1914. Hva med ny verdensutstilling på Kjeller i 2034?
Historien kan ikke ødelegge for fremtiden
Vi kan ikke la denne muligheten ga tapt fordi mange har sterke følelser knyttet til historien. Flyplassen har bidratt til å skape identitet, men det avgjørende for folks tilhørighet til sitt lokalmiljø er dets evne til å tilby gode arbeidsplasser, godt oppvekstmiljø og gode velferdstjenester.
Våre politikere skal avveie ulike interesser. Ved å løfte blikket langt frem er valget ikke så vanskelig. God og bærekraftig samfunnsutvikling og interessene til fremtidige generasjoner trumfer særinteressene. Det kan være interessant å se mot Oslo og etableringen av Fjordbyen. Hvor mange savner Akers mekaniske verksted, havneområdene med kontainere og trafikkmaskinen foran rådhuset?