![](https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=375&q=75&w=750&s=30d845ee5e19b5db0399e63280857ff4 750w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=475&q=75&w=950&s=75237c074763bb420afe34c8371d4b61 950w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=575&q=75&w=1150&s=b1abc08872c32002734e7343d4ff9198 1150w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=675&q=75&w=1350&s=ad7f25484cf0f24c7878b6ee9e410245 1350w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=775&q=75&w=1550&s=f10b36fc715ce1b86a2b50e50b79f156 1550w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=875&q=75&w=1750&s=3a148d19a110939156304a2de2204fc3 1750w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=975&q=75&w=1950&s=5a858237c1e1833cde0860b7ac53869d 1950w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=1075&q=75&w=2150&s=d98b7df3d7411dccb86b43c7fb289e5b 2150w, https://nye-kjeller.imgix.net/Ovrig-bilder/200423_square-01.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5043&fp-y=0.6661&h=1125&q=75&w=2250&s=4bf8325a1c617394f114a35d1df99e8f 2250w)
Potensialet i en gammel flyplass
Hvis Lillestrøm by kan og vil vokse, så er det åpenbart at det er på Kjeller det bør skje, mener Erling Dokk Holm, som i mange år har arbeidet med byutvikling i Norge.
Av Erling Dokk Holm, førsteamanuensis ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Det ligger en stripe av betong på et jorde litt nord for Lillestrøm. Det er dette som er Kjeller flyplass, en plass nesten ingen mennesker du kjenner har tatt flyet fra. Fra da den ble grunnlagt i 1912, til ganske nylig, var Kjeller en militær flyplass. I dag er den dedikert til veteranfly og flyentusiaster.
Området rundt flystripen er gedigent og en åpenbaring for alle som er opptatt av byutvikling. For hvis Lillestrøm by kan og vil vokse, så er det åpenbart at det er på Kjeller det bør skje.
Lenge var Lillestrøm bare en stasjonsby uten bykvaliteter, det var som om navnet ikke sa noe til folk som for forbi på toget nordover. Da Gardermoen flyplass ble anlagt, og landet i 1998 fikk en ny togtunnel på 14, 5 kilometer som skulle betjene den nye flyplassen, ble Lillestrøm med ett kun minutter unna Oslo S. Da begynte ting å endre seg. Langsomt ble Lillestrøm mer urbant.
Denne urbaniseringen har skjedd gjennom to markante endringer. Det ene er at det har flyttet mange flere til Lillestrøm og områdene rundt, befolkningsveksten har vært stor. Når befolkningen har økt med mer enn 40 prosent, fra togtunnelen stod ferdig og frem til 2020, så sier det mye.
![](https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=350&q=75&sat=0&w=700&s=8ea2a57ffc543594feaacc2597feddd9 700w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=450&q=75&sat=0&w=900&s=2db8a11bc1408b7efb695670e0cd910d 900w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=550&q=75&sat=0&w=1100&s=1059fcdeee9a66e20fb94056d9960ce0 1100w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=650&q=75&sat=0&w=1300&s=31eadeb30e32f726b60e1f8734d172b2 1300w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=750&q=75&sat=0&w=1500&s=9e15a5309e73af667572eff71cebff43 1500w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=850&q=75&sat=0&w=1700&s=d2b375a9a7ddd2c7396e65c6a3a058c9 1700w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=950&q=75&sat=0&w=1900&s=3e625d662b768513645600db1a16e095 1900w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1050&q=75&sat=0&w=2100&s=523c75dd7ece743aad7dc604dfa495c4 2100w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0231.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1150&q=75&sat=0&w=2300&s=3aaa8fbc9450bdc8f44d67aa370b1b50 2300w)
Den andre endringen er at det derfor er blitt bygget mye mer. Lillestrøm var en gang en by uten hus over noen få etasjer, i dag domineres synsranden av høyreiste kontorbygg, leilighetskomplekser og hoteller. Det er som om all denne fysiske endringen også har fått et utslag i den organisatoriske virkeligheten. De tre kommunene Skedsmo, Fet og Sørum er fra 1. januar 2020 blitt ett, og tatt navnet Lillestrøm.
![](https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=467&q=75&sat=0&w=700&s=8216a053823225f8b21dc8ac0be68803 700w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=600&q=75&sat=0&w=900&s=5dac725559989c00a3b2d10bbd8608d4 900w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=733&q=75&sat=0&w=1100&s=6e528958333d5ee23ee5e373cc4191d9 1100w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=867&q=75&sat=0&w=1300&s=2dbbcf4964000090b63abf083ce11691 1300w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=1000&q=75&sat=0&w=1500&s=841556af0982e5e9c1f74c2e9d0e293c 1500w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=1133&q=75&sat=0&w=1700&s=f1cc70d8fe6d7c2f2144453a6d865eba 1700w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=1267&q=75&sat=0&w=1900&s=de5610e2dee24dcd6fed6f864d329f55 1900w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=1400&q=75&sat=0&w=2100&s=088602211770c756d6f18f6515365723 2100w, https://nye-kjeller.imgix.net/erlingb.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5036&fp-y=0.2826&h=1533&q=75&sat=0&w=2300&s=20d150a90e3e81db7f64588bf8b55008 2300w)
Erling Dokk HolmNå kan denne byen utvikle seg som hovedstaden på Romerike
I alt bor det nå 86000 innbyggere i kommunen. Dette gir en ekstra tyngde til sentrumet, altså Lillestrøm. Nå kan denne byen utvikle seg som hovedstaden på Romerike og slik også bli det naturlige sentrum for folk fra Rælingen og Lørenskog. Da er Lillestrøm med ett bysentrum for nesten 140 000 mennesker.
Den regionale posisjonen til Lillestrøm er allerede stor. Ikke bare er man nærme Gardermoen, men A-Hus – som riktignok formelt sett ligger i nabokommunen Lørenskog – skaper en helt unik tyngde, både med hensyn til arbeidsplasser og kunnskapsutvikling.
Et annet tyngdepunkt er kunnskapsnæringene på Kjeller. En flora av høyteknologiske bedrifter og forskningsinstitusjoner gjør Kjeller til et av stedene i Norge med den mest avanserte teknologiutviklingen. At Oslo Met fortsatt ønsker å beholde en eller flere avdelinger i Lillestrøm, er også et gode.
![](https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=350&q=75&sat=0&w=700&s=eb8d9919d25a68072d6b933844146740 700w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=450&q=75&sat=0&w=900&s=da34d6a9d6b3fbde490f79748997d736 900w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=550&q=75&sat=0&w=1100&s=f8b6d29f4e776c3971a044bafed29f3c 1100w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=650&q=75&sat=0&w=1300&s=03bf279d4d9af8826016c3101ace34a8 1300w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=750&q=75&sat=0&w=1500&s=bcc5658238a0ddc5848254a3de669442 1500w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=850&q=75&sat=0&w=1700&s=96cfa0c63f0bdd3ecdfd5eb745357a08 1700w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=950&q=75&sat=0&w=1900&s=e035757f8c48eccc4c5d09ccd8659e41 1900w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1050&q=75&sat=0&w=2100&s=0b30e6d441e08218c851d9b4893a3b5c 2100w, https://nye-kjeller.imgix.net/Dronebilder/kjeller-drone-0244.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1150&q=75&sat=0&w=2300&s=1259c03873042788b3d04a7210b05add 2300w)
Erling Dokk HolmDenne tidligere flyplassen er brikken som får puslespillet til å gå opp.
Studerer man området sett fra fuglenes perspektiv, er Kjeller nesten for godt til å være sant. Denne tidligere flyplassen er brikken som får puslespillet til å gå opp. Ved å bygge ut Kjeller blir Lillestrøm by koblet på kunnskapsbedriftene på Kjeller. Slik kan man bygge en moderne bærekraftig by der arbeidsplasser, forsknings- og utdanningsinstitusjoner får vokse sammen med boliger, kontorer og andre tjenestetilbud
Det er dette som kjennetegner gode byer – at de ikke er spredt, men at de vever sammen funksjoner og folk. For å skape en slik by, kreves det imidlertid ikke bare en nedlagt flyplass. Behovet for god arkitektur, sterke plangrep og dynamisk samfunnsplanlegging forsvinner ikke.
Derfor er Kjeller ikke bare en mulighet for å gjøre det rette, men også en test på om kommunes politikere og administrasjon, og utbyggernes vilje og kompetanse er tilstrekkelig. Nå har Lillestrøm i en årrekke hatt svært gode ledere både politisk og administrativt, så sannsynligvis går dette veldig bra.
Hvis integrasjonen av den gamle flyplassen blir gjort på en bymessig intelligent måte, vil ikke bare Kjeller få nytt liv. Lillestrøm vil bli et enda mer attraktivt alternativ for både boligkjøp og lokalisering av arbeidsplasser for grupper som i dag knapt har sett noe annet enn stasjonen der de farer forbi.
Det er der selve belønningen ligger.